
Asian Journal of Social Science Studies; Vol. 7, No. 8; 2022 

ISSN 2424-8517   E-ISSN 2424-9041 

Published by July Press 

1 

 

The Rise of International and Local Media Outside the West: Really 

Helps Counter-hegemonic News? 

Xiyan Di
1
 

1 
Department of Journalism Studies, The University of Sheffield, Sheffield, UK 

Correspondence: Xiyan Di, Department of Journalism Studies, The University of Sheffield, Sheffield, UK. 

 

Received: July 20, 2022            Accepted: August 16, 2022         Online Published: August 29, 2022 

doi:10.20849/ajsss.v7i8.1261                      URL: https://doi.org/10.20849/ajsss.v7i8.1261 

 

Abstract 

The rise of third world media in recent years seems to be starting to change the monopoly of Western journalism 

by media outlets like the BBC and CNN. This article critically analyses the current situation of local media 

through the perspectives of anti-hegemonic journalism, soft power, press freedom and orientalism, with 

examples such as Al Jazeera, RT and Phoenix TV. The analysis reveals that the local media do have a limited 

freedom of the press through an independent business model that plays a counter-hegemonic journalistic role. At 

the same time, however, the complexity of political, economic and religious beliefs still severely restricts its 

growth. 

Keywords: anti-hegemonic journalism, soft power, press freedom, orientalism 

1. Introduction 

The monopoly of journalism in the Western world has been represented by the hegemonic presence of Western 

media such as the BBC and CNN. The rise of third world media such as Al Jazeera, RT and Phoenix TV in the 

1980s began to change this situation. This paper analyses the impact of the emergence of local media through the 

perspective of counter-hegemonic journalism, soft power, press freedom and Orientalism. The following 

questions are discussed: firstly, did the emergence of local media counter the hegemonic press or did they only 

allow themselves to be heard? Secondly, how does the emergence of media as a soft power counterbalance the 

West through a public diplomacy approach? Thirdly, has the emergence of third world media contributed to the 

emergence of press freedom? Are there limits to this freedom? Fourthly, is this a revision or a hybrid of 

Orientalism? 

2. Background 

The phrase international news is derived from traditional, historical content and aims to inform a global audience 

of world events in a variety of languages and representations. Under the influence of the Cold War, the American 

media industry began to develop rapidly after the Second World War and soon monopolised the global media 

network and built up its own vast media industry on top of it (Sharon Wang and Hong, 2011). For some time, the 

West could be able to transmit information to the world through advanced news agencies, especially those using 

satellite transmissions. This fact solidified its hegemonic press position. At the same time, because of the 

prominence of the well-known US media outlet CNN during the Cold War, the CNN effect emerged, which 

refers to the important role that global television networks play in determining the actions taken by policy 

makers and the outcome of events(Seib, 2005). Until the early 21st century, the world‟s major transnational 

communications markets were mainly located in Western countries or Japan, and most other media outlets were 

heavily dependent on the US market (Boyd-Barrett and Xie, 2008). On this basis, scholars have developed the 

concept of „media imperialism‟, which is not an individual phenomenon but part of the process of modern 

imperialism in its totality (Fejes, 1981). In his 1976 book Communication and Cultural Domination, Herbert 

Schiller, a leading American communication scholar, first explicitly stated that cultural imperialism is “the 

process by which a society is forced by external pressures to accept the values of the core forces in the modern 

world system and to adapt its social system to that world system as it moves into the modern world system 

(Roach, 1997).” 

In 1980, UNESCO published the report of its International Commission on the Study of Communication, Many 

Voices, One World, also known as the McBride Report. The report pointed out that there was a predominance of 



http://ajsss.julypress.com Asian Journal of Social Science Studies Vol. 7, No. 8; 2022 

2 

 

Western countries and media in news coverage and that the dissemination of information was unbalanced and 

one-sided. It also pointed out the huge differences between the media in developed and developing countries due 

to technological problems and the need for developing countries to have a voice of their own. The UK and the 

US withdrew from UNESCO in 1984-1985 and argued that this coverage restricted press freedom and expressed 

concern about the new system of state-funded propaganda (Mansell and Nordenstreng, 2006). 

In this context, media liberalisation has been a global trend since the 1980s in order to balance the content and 

perspective of coverage, provide a fair platform and perspective for third world countries and counter the 

hegemonic press of the Western world, transforming domestic media markets and influencing transnational 

communication (Boyd-Barrett and Xie, 2008). The gradual emergence of media outlets such as Al Jazeera, RT 

and Phoenix represents a worldwide shift in the technological and communicative policies governing the 

operation, establishment and content of the media, and challenges the dominance of the West in journalism. 

3. Counter-hegemony: The Rise of Multiple Voices 

After the collapse of BBC Arabic Television (BBCATV) following the withdrawal of funding for the Saudi 

Princess documentary, the best BBCATV staff were hired to set up Al Jazeera (Seib, 2005) with the endorsement 

of some relatively moderate Arab leaders with a moderate attitude towards the media. Al Jazeera also launched 

an English-language channel (AJE) in 2006, not as a medium „for Arabs‟ and „for Arabs‟, but as a global 

alternative voice that redefined „alternative media‟ and reversed the flow of information. Claiming to be neither 

controlled by geopolitical interests nor dependent on commercial benefits, it was the first media outlet with the 

resourcing, authority and journalistic ability to reach often disconnected and ignored populations around the 

world. This was a challenge to the CNN effect as well as a powerful protest against the hegemonic news of the 

West (Couldry, 2006). 

Al Jazeera first really caught the world‟s attention after the 9/11 attacks on the United States. It published 

interviews with two Al-Qaeda members who admitted that Al-Qaeda had planned and carried out the 9/11 

terrorist attacks. Libyan leader Muammar Gaddafi also publicly stated at the same time that he considered the 

attacks to be “terrible and destructive” (Powers and el-Nawawy, 2009). In addition, Al-Jazeera is well known for 

the US war on Afghanistan. It claimed that the US would only focus on news before the bombs landed, while Al 

Jazeera would focus on what happened after the bombs fell. Western broadcasters were denied access to the 

story, making it the only media outlet with an influential voice in the war. It provided detailed live coverage and 

documented civilian casualties and the impact on the war (Hickey 2002). It also premiered exclusive footage of 

Osama bin Laden, a powerful competitor that the US media had to fear, and increasingly news organisations 

without access to first-hand accounts of the war turned to Al Jazeera, which gained worldwide notoriety (Seib, 

2005).  

At the same time, some have pointed out that the rise of this power is not entirely fair (Ayish, 2002). While Al 

Jazeera has worked hard to build an „Arab public sphere‟ by giving a voice to as many people and ethnicities as 

possible. It is indeed the first Arab channel to allow Israelis to present their stories in Hebrew, English or Arabic. 

This was a major departure from past Arab media practices and a shock not only to the Arab public, but certainly 

to the Arab governing elite (Boyd-Barrett and Xie, 2008). Some studies have shown that the Arab news media is 

more interested in the Palestinian-Israeli conflict than other issues (Ayish, 2002) Despite Israeli accusations of 

political bias against Al Jazeera, it is considered by many Israelis to be an important media force in the Arab 

world (Boyd-Barrett and Xie, 2008).  

4. Approaches to Public Diplomacy: Soft Power 

RT is Russia‟s major multi-media and multilingual outside broadcaster, established in 2005 as Russia Today 

before changing its name to RT in 2009, whose news agenda aims to counter the „information domination‟ of the 

mainstream Western media (Simonyan, 2013). In response to the Western media‟s accusations against Russia, RT 

chose to counter them directly, and chose to report on content that was ignored by the mainstream media in order 

to increase its international visibility. Intended as a way to promote Russia‟s soft power abroad, RT‟s focus 

shifted away from spreading traditional Russian culture and history, and RT quickly downplayed its direct ties to 

Russia. Its appearance as a tool of Russian public diplomacy and the ideological subject underpinning its agenda 

were linked in a direct way to the Russian political system‟s willingness to challenge US predominance in the 

global landscape (Yablokov, 2015).While RT portrayed how Russia was under attack, it sustained an identity of 

journalistic and national strength and resilience—a direct correlation to how Russia viewed its global role as a 

competitor to US hegemony (Chernobrov and Briant, 2020). 

At the same time, the emergence of RT has led scholars to discover other uses for it. While creating a unique 

image of Russia, the conspiracy theories in the RT programme became a tool for Russian public diplomacy. Over 



http://ajsss.julypress.com Asian Journal of Social Science Studies Vol. 7, No. 8; 2022 

3 

 

time, while exposing conspiracy theories about US government corruption and elite policies, it seemed to be a 

tool for undermining the image of the US in the world (Yablokov, 2015). RT challenged the elitist aspects of US 

politics and the show‟s hosts through the populist views emanating from its experts. Meanwhile, it offers an 

appreciation of the way in which these theories support the actions of the Russian authorities, helping the 

Russian leadership to be the „„spokesperson‟‟ for the global „„people‟‟ against the global „„other‟‟. “The 

conspiracy narrative in RT‟s reporting and programming on Russia is an interpretive device for describing the 

risk of US domination of the world. US government officials, as well as both governmental and 

non-governmental organisations, are portrayed as essential elements of the worldwide control apparatus. A prime 

example is RT‟s reporting on the 2013/2014 conflict in Ukraine, where anti-American conspiracy narratives had 

a key role in interpreting Russia‟s actions. In RT‟s coverage of pro-EU demonstrations and protests, the violent 

atmosphere of the protests is often emphasized (Yablokov, 2015). In this way, discursive practices portray the 

protesters as associates of foreign powers and attempt to marginalise the protesters. RT‟s texts and photographs 

aim to position Viktor Yanukovych as a victim of the pro-EU demonstrations. One argument is that RT is a 

means of Russian soft power, an attempt to justify Russia and its allies in foreign affairs (SÖYLER, 2018).  

5. Freedom of the Press: The Emergence of the Public Sphere 

The concept of the public sphere was first developed by Habermas, who saw the public sphere as a network of 

dialogue for debate (Garnham, 2007). It anticipates a society in which public affairs are discussed through the 

ability to engage in rational dialogue. In this ideal society, the authority of the powerful can be constrained by the 

weaker through the availability of communicative recourses and engagement in political argument and 

policy-making (Garnham, 2007). By abolishing media censorship through the dissolution of the Ministry of 

Information, Al Jazeera also enjoyed the first editorial independence of the media in the Arab world. In this way, 

Al Jazeera has responded well to the trend towards media liberalisation and its subsequent popularity among 

Arab audiences ((Boyd-Barrett and Xie, 2008). However, at the same time, no Arab government other than Qatar 

has been immune to Al Jazeera‟s criticism, which has led to repeated discontent and even conflict in other Arab 

countries. For example, on the morning of 5 June 2017, five countries—Saudi Arabia, the United Arab Emirates, 

Bahrain, Yemen and Egypt—suddenly and simultaneously issued a „diplomatic cut-off announcement‟ against 

Qatar, accusing the Qatari government of „inciting terrorism‟ and interfering in the internal affairs of other 

countries through transnational media such as Al Jazeera “Al Jazeera was blocked in these countries (Ajaoud 

and Elmasry, 2020). But each time Al Jazeera was accused by other countries, Qatar insisted that the 

independence of Al Jazeera‟s reporting could not be controlled by the government (Lage, 2005). Thinking in this 

sense, one could argue that Al Jazeera has brought about a profound, albeit potentially fragile and temporary, 

change in the Arab world. But it means that the Arab world is beginning to be relatively lenient towards critical 

voices, which is a good sign for the emergent global public sphere (Boyd-Barrett and Xie, 2008). 

The war in Iraq was an opportunity for the Arab media to go global, by participating in critical reporting with the 

West in the wider setting of global politics, especially of events in the Arab world. However, questions remain as 

to whether their practice marks a desire to exclude all views outside of the Arab world, and as can also be seen in 

the attitude of some Arab countries, there are limits to this freedom. Trying to achieve an idealised freedom of 

the press in such a political environment is almost impossible, as can also be seen in the diplomatic dilemma 

Qatar faced in 2017, in which Al Jazeera had to struggle to uphold freedom of the press under such conditions. 

Moreover, the rise of Arab media, with their progressively sceptical and negative attitude towards Western 

sourced information, has deepened the stereotype of Western media. Perhaps this is a proxy for the Arabs turning 

away from Western news and relying instead on the media they call their own. What is worrying is that they do 

not sometimes see their job as merely telling stories from an Arab perspective (Seib, 2005).  

6. Orientalism: Correction or Mixture 

Palestinian-American scholar Said explores cultural imperialism in the sense of cultural control and domination, 

introducing the concept of „Orientalism‟. He argues that behind the discursive weaving and shaping of the East 

by the West is “a relationship of power, a relationship of domination, a relationship of hegemony”. He even 

argues that every European, regardless of his or her views, is ultimately almost a racist, an imperialist, an 

outright ethnocentrist (Said, 2004). RT is a good example of how this hegemonic, repressive Orientalist 

understanding has been corrected in the non-Western media. In its March 2014 report on the referendum on the 

status of Crimea, RT used the headline „West furious as Crimea accepted into Russia‟, where the use of the 

subject „West‟ implies a link to the „Eastern bloc‟. The use of the subject „West‟ here implies a broad „Western 

bloc‟ as opposed to an „Eastern bloc‟. This wording constitutes a dichotomy and a discourse that reinforces the 

enmity between East and West, which is reflected in the text as we feel towards them. The use of the verb „anger‟ 

implies a negative orientation towards „Western‟ policies (SÖYLER, 2018). This is also evident in the Chinese 



http://ajsss.julypress.com Asian Journal of Social Science Studies Vol. 7, No. 8; 2022 

4 

 

media, where the Chinese government and media have made many efforts to break down various stereotypes of 

China based on the Orientalist West. The famous Chinese film director Zhang Yimou, who was in charge of 

preparing the opening ceremony of the 2008 Olympic Games in Beijing, took this issue into consideration and 

stressed that the Chinese cultural elements presented at the opening ceremony had to be easily understood by 

foreigners (Chen, 2007).  

In this paper, we should also consider the fact that the apparent triumph of some Third World media may in fact 

be masking the actual triumph of a global order dominated by monopolistic states, particularly the US. Phoenix, 

for example, has stated that it aims to become the „CNN‟ of the Chinese-speaking world, while Al Jazeera is 

usually described as the „CNN of Arabia‟ (Boyd-Barrett and Xie, 2008). So is this a corrective to orientalism or 

is it a hybrid? One example is TeleSur as TeleChavez, a Los Angeles-based alternative television network 

founded in Venezuela in 2005; it is sponsored by several Los Angeles governments as a „socialist response to 

CNN‟. Like Al Jazeera, it is critical of US policies in Latin America; targeting the Latin American diaspora in 

the US (Di, 2012). Telesur can be defined as a „counter-hegemonic news outlet‟, as it has a clear goal of directly 

attacking those BBC/CNN treatments of global events, and it also rejects the BBC/CNN approach to world 

events. It also rejects the assumptions of the BBC/CNN model‟s “attachment to neutrality”, which it considers to 

be hypocritical in terms of balance and fairness. It has also been criticised by the US for the deep political 

polarisation under Chávez that has not only broken up Venezuela as a country, but also polarised academic 

research on the media in the country (Di, 2012).  

7. Conclusion 

An analysis of the phenomenon of the rise of local media from the above-mentioned perspectives shows that the 

emergence of third world media, which began to make their own voices heard, has indeed served as a 

counter-hegemonic press to a certain extent. The independent business and profitability model has also given 

them a certain degree of press freedom. But it is also important to note that the complexities of politics, 

economics and religious beliefs still severely limit its freedom and development. But the growth of local media 

is a trend. The days of the Western monopoly of hegemonic journalism are over. 

References 

Ajaoud, S., & Elmasry, M. H. (2020). When news is the crisis: Al Jazeera and Al Arabiya framing of the 2017 

Gulf conflict. Global Media and Communication, 16(2), 227-242. 

Ayish, M. I. (2002). Political communication on Arab world television: Evolving patterns. Political 

Communication, 19(2), 137-154. 

Boyd-Barrett, J. O., & Xie, S. (2008). Al-Jazeera, Phoenix satellite television and the return of the State: Case 

studies in market liberalization, public sphere and media imperialism. International Journal of 

Communication, 2, 17. 

Chen, X. (2007, November). Zhang Yimou reveals Olympic opening ceremony secrets. China.org.cn, 1. 

Chernobrov, D., & Briant, E. L. (2020). Competing propagandas: How the United States and Russia represent 

mutual propaganda activities. Politics, 0263395720966171. 

Couldry, N., & Rothenbuhler, E. W. (2007) Review essay: Simon Cottle on mediatized rituals‟: A response. 

Media, Culture & Society, 29(4), 691-695. https://doi.org/10.1177/0163443707078430 

Di Ricco, M. (2012). The Arab Spring is a Latin American Winter: TeleSUR‟s “ideological approach” and the 

breakaway from the Al-Jazeera Network. Global Media Journal-German Edition, 2(1). 

El-Nawawy, M., & Powers, S. (2010). Al-Jazeera English: A conciliatory medium in a conflict-driven 

environment?. Global Media and Communication, 6(1), 61-84. 

Fejes, F. (1981). Media imperialism: An assessment. Media, Culture & Society, 3(3), 281-289. 

Garnham, N. (2007). Habermas and the public sphere. Global Media and Communication, 3(2), 201-214. 

Gürcan, E. C. (2010). New regionalisms and radical identity formation in Latin America: Towards an 

„alter-global‟ paradigm. Journal of Social Research & Policy, 1(2), 19-33. 

Hickey, N. (2002). Perspectives on war. Columbia Journalism Review, 40(6), 40. 

Mansell, R., & Nordenstreng, K. (2006). Great media and communication debates: WSIS and the MacBride 

Report. 

Powers, S., & el-Nawawy, M. (2009). Al-Jazeera English and global news networks: Clash of civilizations or 



http://ajsss.julypress.com Asian Journal of Social Science Studies Vol. 7, No. 8; 2022 

5 

 

cross-cultural dialogue?. Media, War & Conflict, 2(3), 263-284. https://doi.org/10.1177/1750635209345185 

Roach, C. (1997). Cultural imperialism and resistance in media theory and literary theory. Media, Culture & 

Society, 19(1), 47-66. 

Said, E. (2004). Orientalism once more. Development and Change, 35(5), pp. 869-879. 

Schiffman, J. R. (2017). Chinese soft power and its reception: A critical comparison of the CCTV and NBC 

presentations of the opening ceremony of the 2008 Beijing Summer Olympic Games. China Media 

Research, 13(2). 

Seib, P. (2005). Hegemonic no more: Western media, the rise of Al-Jazeera, and the influence of diverse voices. 

International Studies Review, 7(4), 601-615. 

Sharon Wang, S., & Hong, J. (2011). Voice of America in the post-Cold War era: Opportunities and challenges to 

external media services via new information and communication technology. International Communication 

Gazette, 73(4), 343-358. 

Söyler, M. How Do RT News Network and Reuters News Network Report on the Ukraine Crisis: A Discourse 

Analysis. 

Willnat, L., He, Z., Takeshita, T., & López-Escobar, E. (2002). Perceptions of foreign media influence in Asia 

and Europe: The third-person effect and media imperialism. International Journal of Public Opinion 

Research, 14(2), 175-192. 

Yablokov, I. (2015). Conspiracy Theories as a Russian Public Diplomacy Tool: The Case of Russia Today (RT). 

Politics (Manchester, England), 35(3-4), 301-315. https://doi.org/10.1111/1467-9256.12097 

 

 

Copyrights 

Copyright for this article is retained by the author(s), with first publication rights granted to the journal. 

This is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution 

license (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). 


